top of page

Tips voor succesvol netwerken als (startende) ondernemer.

In mijn podcast van aflevering #2 heb ik het over hoe belangrijk netwerken als ondernemer is.

In de titel heb ik startende tussen haakjes gezet. Dit omdat ik in mijn praktijk nog ook heel wat ervaren ondernemers tegenkom die te weinig of niet aan netwerken doen. Op een gegeven moment lopen ze toch tegen uitdagingen aan waar ze de kennis of de hulp van een ander bij nodig hebben. Sommigen vinden het moeilijk om direct af te stappen op de mensen die ze graag zouden willen spreken. Of slaan dicht als ze op een netwerk event met teveel mensen om zich heen zijn. Mocht je hier echt veel last van hebben, zoek dan iemand die je erbij kan helpen. Je kan mij contacten.


Als startende ondernemer is het hebben van een sterk netwerk van onschatbare waarde. Netwerken stelt je in staat om waardevolle connecties te leggen, kennis te delen en kansen te ontdekken die je bedrijf naar een hoger niveau kunnen tillen.

Als ondernemer is het kennen en begrijpen van het verhaal van je bedrijf van cruciaal belang. Dat je je bedrijf kunt pitchen in 1 a 2 minuten. Dit is erg belangrijk in de voorstelfase zodat degene snel snapt wat jij en je bedrijf doen. Het is niet alleen een kwestie van het hebben van een product of dienst om te verkopen, maar ook van het kunnen overbrengen van de kernwaarden, missie en visie van je bedrijf op een overtuigende en meeslepende manier. Gebruik vooral de energie van je passie hiervoor. Wees een ware evangelist zijn voor je bedrijf, iemand die anderen inspireert en enthousiasmeert.




Zes praktische tips om succesvol te netwerken:


1. Bepaal je doelen en doelgroep:

Stel duidelijke doelen voor jezelf bij het netwerken, zoals het vinden van nieuwe klanten, het verkrijgen van advies of het vergroten van je zichtbaarheid.

Identificeer je doelgroep en richt je netwerkinspanningen op de mensen en organisaties die het meest relevant zijn voor jouw bedrijf.


2. Kies de juiste netwerkevenementen:

Onderzoek en selecteer netwerkevenementen die aansluiten bij jouw branche en doelstellingen. Wees selectief en investeer je tijd in evenementen die de meeste waarde bieden in termen van potentiële connecties en kansen.


3. Wees actief en benaderbaar:

Wees proactief tijdens netwerkevenementen. Neem het initiatief om met mensen te praten en toon oprechte interesse in hun bedrijf en behoeften. Zorg voor een open en vriendelijke houding, maak oogcontact en wees attent tijdens gesprekken.


4. Investeer in duurzame relaties:

Netwerken gaat niet alleen om het verzamelen van visitekaartjes. Investeer tijd en moeite in het opbouwen van duurzame relaties met je netwerkcontacten.

Bied waarde aan anderen door kennis te delen, connecties te introduceren en te helpen waar mogelijk.


5. Geef en vraag om hulp:

Wees bereid om anderen te helpen en vraag ook zelf om hulp wanneer dat nodig is. Het delen van middelen en expertise versterkt de banden binnen je netwerk.

Wees specifiek bij het vragen om hulp, zodat anderen je beter kunnen ondersteunen.


6. Maak gebruik van online netwerkmogelijkheden:

Naast fysieke netwerkevenementen zijn er ook online platforms die uitstekende mogelijkheden bieden om te netwerken.

Maak gebruik van sociale media, online communities en zakelijke netwerkplatforms om je netwerk uit te breiden en waardevolle contacten te leggen.


Conclusie:

Netwerken is een essentiële activiteit voor startende ondernemers. Het opbouwen van een sterk netwerk biedt niet alleen kansen en kennis, maar ook ondersteuning en vertrouwen. Door de juiste strategieën toe te passen en actief te netwerken, kun je jouw kansen op succes aanzienlijk vergroten.


Heb je hier heel veel moeite mee. Investeer dan in jezelf en zoek hulp hierbij. Neem dan contact met me op via BridgePower.nl. We kunnen dan kennismaken en bespreken waar ik je bij kan helpen. Laat netwerken niet links liggen als je wilt gaan ondernemen of al ondernemer bent.

Start vandaag nog met netwerken en ontdek welke deuren er voor jou kunnen opengaan!

Comments


bottom of page